Finalmente! - Reisverslag uit Rome, Italië van Anne Vries - WaarBenJij.nu Finalmente! - Reisverslag uit Rome, Italië van Anne Vries - WaarBenJij.nu

Finalmente!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 April 2011 | Italië, Rome

Ciao a tutti!

Eindelijk, eindelijk is hier dan mijn eerste weblog uit Rome. Vandaag leek me een mooie dag omdat ik hier precies één maand geleden ben aangekomen. Ik weet dat iedereen dit weblog eerder had verwacht maar ik had eigenlijk nog niet zoveel te vertellen, behalve een heleboel ‘misschien/waarschijnlijk/van gedachten veranderd’. Op dit moment weet ik echter enigszins hoe de komende maanden er voor mij uitzien en daar zal ik jullie hieronder dan ook van op de hoogte brengen. Vervolgens zal ik jullie de hoogte en diepte punten van de afgelopen maand vertellen :).
Overigens zal ik deze keer, in tegenstelling tot mijn vorige reis, niet elke week een weblog schrijven. Vorige keer had ik natuurlijk maar een maandje in Rome en heb daar dus ook uitgehaald wat erin zat, deze keer is Rome echter gewoon ‘thuis’ geworden. Ik zal dus vanaf nu elke maand een weblog schrijven, tenzij er iets bijzonders gebeurd, dan hou ik jullie natuurlijk op de hoogte.

Toen ik besloot terug te gaan naar Rome ben ik meteen begonnen met een baan zoeken en toen ik hier aankwam had ik dan ook al snel een paar sollicitatiegesprekken. Alles gaat hier echter op Italiaans tempo, en dus ook solliciteren. Ik heb in totaal 5 sollicitatiegesprekken gehad en een stuk of 30 sollicitatiebrieven verstuurd. Bij de meeste bedrijven bellen ze je een week nadat je een brief hebt gestuurd, vervolgens ga je een week later solliciteren en zeggen ze dat ze je zo’n 2 weken later terugbellen… om jullie een idee te geven van hoe het hier gaat.
Ik dacht (of wilde in ieder geval geloven) dat ik hier wel snel een baan zou vinden en het viel mij dan ook tegen om zo veel te moeten wachten. Na 4 sollicitaties, waarvan 1 me na een week liet weten dat ze me graag aan wilden nemen maar dat ze nog moesten kijken hoe ze dat intern moesten organiseren en dat ze me over 2 weken weer zouden bellen, zat ik er behoorlijk doorheen. Ik zat hier maar hele dagen te zoeken naar banen maar het leverde me eigenlijk niets op. Ik bedacht daarom dat ik dan toch maar weer een cursus zou gaan doen bij de school waar ik in januari ook zat.. na een weekje kwam ik daar echter weer op terug omdat dat een baan vinden nog moeilijker zou maken.

Ik heb het best naar mijn zin gehad de afgelopen maand hier, maar ik woon momenteel bij Alessandro en zijn familie in huis en dat is toch niet altijd even makkelijk. Na 3 weken was ik er dan ook van overtuigd dat ik per 1 mei een eigen kamer wilde hebben (ook al zou ik daar mn spaargeld voor moeten opofferen als ik geen baan vond). De eerste kamer was meteen raak, het is een grote kamer, in het appartement is alles aanwezig. Het appartement ligt niet in het historisch centrum maar niet ver weg van het centraal station, het is een rustige buurt maar er zijn wel veel winkels enzo. Voor degenen die het graag precies willen weten, stuur me een mailtje dan stuur ik je het adres zodat je op google maps kunt kijken. Vanaf het appartement zal ik er ongeveer 3 kwartier over doen om op de universiteit te komen volgend jaar. Voor Romeinse begrippen is dit erg goed ;-).

Eenmaal besloten de kamer te nemen viel er al wel een last van me af, en ik werd vervolgens ook weer uitgenodigd voor een sollicitatie. Hoewel ik onderhand niet zoveel vertrouwen meer had in al die sollicitaties (die vervolgens na eeuwen pas wat lieten weten) hoopte ik toch een goede kans te maken omdat dit bedrijf specifiek op zoek was naar iemand die als moedertaal Nederlands sprak.
Eenmaal op het sollicitatiegesprek leek het me een erg leuk bedrijf maar toen ze vertelden dat ze eigenlijk per direct nog niemand nodig hadden zag ik m’n kans alweer voorbijgaan.
Nog geen uur na m’n sollicitatiegesprek werd ik echter gebeld door het bureau dat deze sollicitatie voor me geregeld had: het bedrijf wilde me toch wel erg graag hebben en had daarom besloten intern wat dingen aan te passen zodat ze me per 1 mei konden aannemen.

Ik natuurlijk blij, maar, na m’n voorgaande ervaringen hier durfde ik me toch nog niet heel erg blij te maken voordat er een contract was getekend. Inmiddels is alles getekend en ben ik dus wel erg blij!
Ik ga werken voor een bedrijf dat internationale geldtransacties doet. Ik kom op de telefonische helpdesk/customerservice voor de Nederlandstalige klanten. Het is een fulltime baan en ze werken met diensten, ik zal ook vaak een dag in het weekend moeten werken. Er werken nog 2 Nederlandse jongens bij het bedrijf dus dat is wel leuk! Ook is het goed te bereiken vanaf m’n kamer.
Uiteindelijk is alles toch op z’n pootjes terechtgekomen en achteraf gezien is het toch nog wel snel gegaan; binnen een maand heb ik een baan en een kamer gevonden. Het lijkt voor mij echter alsof ik hier al veel langer ben.

De afgelopen weken heb ik doorgebracht met dingen uitzoeken voor een studiebeurs voor volgend jaar, banen zoeken, sollicitatiebrieven schrijven, sollicitaties afgaan, kamers zoeken, contracten lezen enz. Daarnaast ben ik vaak met Alessandro’s zusje het centrum ingegaan en vorige week zijn we ook lekker een dagje naar het strand geweest. Gelukkig had ik me wel vrij snel bij de lokale sportschool ingeschreven, zodat ik in ieder geval iets om m’n gedachten een beetje te verzetten.
Alessandro woont een behoorlijk stuk uit het centrum en dus is het niet zo dat ik hier de vrijheid heb om ’s avonds even wat te gaan drinken met iemand ofzo en dat vind ik wel jammer. Ik heb hier op dit moment zeker niet de vrijheid die ik in Nederland had en ik denk dat ik het daar de afgelopen 2 weken vooral moeilijk mee heb gehad. Gelukkig ben ik over 2 weken helemaal vrij om te doen en laten wat ik wil.

Qua gezondheid heeft het mooie Italiaanse weer me helaas nog niet heel veel goeds opgeleverd; van de 4 weken dat ik hier ben, ben ik er 3 verkouden geweest!

De komende 2 weken ga ik lekker genieten van m’n vrije tijd want daarna is het voorbij en moet ik hard aan de slag! Woensdag komt Nicole, die de eer heeft de eerste te zijn die me komt opzoeken, dus dat wordt gezellig. Uiteraard heb ik dr de opdracht gegeven drop en stroopwafels mee te nemen. Bepaalde dingen mis ik toch wel een beetje hoor.

Verder heeft ook Mama besloten me te komen opzoeken, in mei. Wie komt er in Juni???? :)
De volgende mail kunnen jullie begin mei verwachten, ik zal jullie dan laten weten hoe mn kamer en mn baan bevallen.


Un bacione enorme da Roma.

  • 16 April 2011 - 19:06

    Merel:

    Gefeliciteerd met je baan & kamer ! Had het al gehoord, maar wel echt mooi :D
    Kan me voorstellen dat het best frustrerend is als je telkens pas zo laat wat hoort..

    Maar heel veel plezier & succes nog !

  • 17 April 2011 - 06:16

    Hans:

    Hoi Anne,
    Heel verhaal heb je geschreven, maar je hebt ook een maand gespaard voor je deze log schreef. Toch heb je het heel snel gedaan, in 1 maand een baan en een kamer. Probeer dat maar eens hier in Nederland, ik zie dat nog niet zo snel gebeuren. Ik kan me voorstellen dat je er heel druk mee bent geweest, maar gelukkig heb je nu zicht op een eigen plek in Rome en een baan. Heel fijn voor je. En je hebt nog 2 weken om ook even te genieten voor dat je aan het werk gaat. Niet verkeerd zo'n vakantie idee. Ik ben benieuwd naar je kamer en het uitzicht dat je daar hebt. Zet maar wat foto's op je volgende weblog.
    Ik wens je een hele fijne tijd in Rome, neem het er nu maar even lekker van. Tot je volgende weblog, groetjes.

  • 18 April 2011 - 10:41

    Charon:

    Hee Anne, super fijn dat je een eigen kamertje hebt!
    Je hebt ook lekker een baantje super fijn lekker aan het werk!
    Geniet ervan!:)
    Ik hoop dat ik snel langs mag komen!

    xxxx

  • 19 April 2011 - 11:42

    Joke:

    Leuke foto's en mooi weer! Ook hier is het fantastisch nu, rokjesweer! Heeft je keukenprins al voor je gekookt inmiddels? Veel plezier en succes de komende weken, we zien elkaar 13 mei.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Roma parte 2

Werken én studeren in Rome

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2012

:-(

13 November 2011

No, non è stata la scelta migliore.

15 September 2011

È stata la scelta giusta?

30 Mei 2011

Meglio tardi che mai..

16 April 2011

Finalmente!
Anne

Actief sinds 20 Dec. 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 15810

Voorgaande reizen:

07 Januari 2011 - 05 Februari 2011

Rome

16 Maart 2011 - 30 November -0001

Roma parte 2

Landen bezocht: