Meglio tardi che mai.. - Reisverslag uit Rome, Italië van Anne Vries - WaarBenJij.nu Meglio tardi che mai.. - Reisverslag uit Rome, Italië van Anne Vries - WaarBenJij.nu

Meglio tardi che mai..

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Mei 2011 | Italië, Rome

Hèhè beter laat dan nooit zullen we maar zeggen, eindelijk weer een weblog. Ik was eigenlijk van plan om al na een weekje in mn kamer en begonnen met mn baan een weblog te schrijven, maar het kwam er toch steeds maar weer niet van. Ik heb het de afgelopen weken ongelofelijk druk gehad en dus zelfs geen half uurtje gehad om jullie allemaal op de hoogte te brengen. Maar aangezien het vandaag al de 30ste is kon ik toch niet langer wachten.

Bij dit weblog zien jullie de foto's van mijn kamer en ik denk dat die daar de beste uitleg van zijn.. Op het moment woon ik maar met 2 andere meiden (Francesca (romeins) en Giovanna (napolitaans), die aardig zijn en het huis opgeruimd/schoon houden dus ik heb niks te klagen. Ik heb niet heel veel contact met ze, maar dat komt dan ook vooral omdat ik niet echt veel thuis ben (helaas). De ligging van het huis bevalt me op zich niet slecht maar mocht ik er in slagen een mooi plekje (dichter bij) het centrum te vinden misschien verhuis ik in september dan toch nog wel een keertje. Ik ben nu namelijk afhankelijk van de bus én metro.. en ik zou liever niet meer afhankelijk zijn van een bus want gezien de verkeersdrukte hier is die toch vrij onbetrouwbaar. Nouja, uiteindelijk kun je natuurlijk gerust zeggen dat al het openbaarvervoer hier onbetrouwbaar is; stakingen zijn erg in trek..

Wat m'n werk betreft was het wel echt even wennen en na de eerste paar dagen wist ik ook niet zo goed of ik het nog wel zag zitten. Als het een baan voor langere tijd zou zijn geweest was ik er denk ik niet mee doorgegaan, maar het is waarschijnlijk maar voor 4 maandjes dus even doorzetten maar.. Het is zeker geen makkelijke baan en ook al vinden de Italianen allemaal dat ik goed verdien, vergeleken met Nederland is dat niet het geval. Ik heb wel erg leuke collega's en ook voor m'n (gesproken) Italiaans is het goed. Ik neem namelijk voornamelijk telefoontjes van Italianen, dat wil zeggen Italiaans sprekenden, aan. Veel van de Italiaanse bedrijven die voor ons werken worden gerund door Indianen, Pakistanen enz.. Het feit dat deze mensen niet zo goed Italiaans spreken levert regelmatig grappige uitspraken op. Bijvoorbeeld laatst belde er eentje en zei meteen: Io indiano, computer sta male. (ik indiaans, computer is ziek)... en meer kwam er dan ook niet uit.
De eerste 2/3 weken waren lastig omdat we met een uitgebreid programma werken dat ik dus helemaal moest leren, daarnaast moeten we technische problemen van de computers oplossen (dus ben inmiddels behoorlijk handig met een heleboel programma's) en dat alles in 3 talen. Inmiddels weet ik de meest voorkomende dingen wel maar er blijven toch elke dag weer nieuwe dingen voorbijkomen.

Na de eerste 2 weken te hebben gewerkt zat ik er behoorlijk doorheen, toch ook weer even wennen om alleen te wonen en alles zelf te moeten doen, maar gelukkig kwam mamma op bezoek!! Het was erg gezellig en de 5 dagen dat ze bleef waren veel te kort. Helaas was ik alleen het weekend vrij. De zaterdag zijn we de hele dag onderweg geweest om dingen voor m’n kamer te kopen (dus als mensen me vroegen: en wat heb je je moeder van Rome laten zien? was mijn oprechte antwoord: de Ikea). Tot dan toe was die behoorlijk wit geweest, nu is er gelukkig wat meer kleur in, ook met dank aan de prachtiger poster van Pluimpje die pappa opgestuurd heeft. Zondag zijn we de stad ingegaan en werd helaas mijn mobiel gestolen..
De andere dagen heeft mamma nog een heleboel andere dingen voor mij uitgezocht en daar was ik erg blij mee aangezien ik zelf niet veel tijd heb om dat te doen.
Een van de dingen die mam voor me had gevonden was de sportschool om de hoek dus daar ben ik me dan ook snel gaan inschrijven. Ik was nog ingeschreven bij de sportschool vlakbij Alessandro maar het was vrijwel onmogelijk om daar te gaan sporten aangezien het erg ver weg is. De sportschool hier is erg mooi en er is goede begeleiding (belangrijk want heb nogal last van m’n rug nu ik hele dagen zit).

Afgelopen week heb ik toelatingsexamen van de universiteit gedaan, wat toch nog een beetje tegenviel, maar naar slecht Italiaans gebruik heb ik daar nog niet de uitslag van.. Ook heb ik een poging tot inschrijven bij de gemeente gedaan vanochtend maar dat bleek ook wat ingewikkelder dan ik dacht. Gelukkig slaagde ik er wel in de man bij de informatie te overtuigen dat ik als Nederlander in Italië toch echt geen verblijfsvergunning nodig heb… Nouja goed.. ik heb in ieder geval weer een bestemming voor m’n eerstvolgende vrije ochtend.

Ik ga proberen eind juni een paar dagen naar huis te komen, lukt dat niet dan wordt het eind augustus pas. In juli krijg ik gezellig bezoek: Stella en Merel komen een paar dagen naar Rome en Thijs komt logeren :-D Hoe leuk ik het ook zou vinden jullie te ontvangen, ik raad iedereen af om in augustus te komen gezien de temperaturen (het is nu al 28 graden om 10 uur ’s ochtends).

Ik zou het leuk vinden als jullie een berichtje achterlaten!

Kusjes, Anne

  • 30 Mei 2011 - 19:40

    JOKE:

    Hee Anne, heel leuk om te lezen hoe het je vergaat! Voor mij 'weinig nieuws onder de Romeinse zon' (die inderdaad heel warm kan zijn) maar ik was dan ook even bij je thuis. Je uitzicht is, zoals je op de foto's laat zien, heel mooi. Iedere avond (bijna) een ondergaande zon....heel romantisch! Het gaat je vast lukken de komende maanden werken in Rome en ...als je de uitslag van je toelatingsexamen hebt...daarna hopelijk aan de studie daar. Natuurlijk zien we je in ieder geval in/eind augustus thuis, kun je even 'afkoelen' van de Romeinse zomer.

    Veel liefs,
    mamma

    p.s. Je kamer is een plaatje!

  • 30 Mei 2011 - 20:03

    Charon:

    Leuk dat je weer een stukje op internet zet!
    Ik zie het al Ikea kleedjes lekker verder ziet het er lekker schoon en opgeruimt uit!
    Ik hoop dat ik snel een keer naar Rome kan komen om je kamer te bekijken! Wanneer je weet wanneer je in Houten bent moet je het maar snel laten weten dan houd ik daar rekening mee met werken neem ik een dagje vrij!
    Succes met lekker veel werken, ik ga ook binnenkort hard aan de slag! Stufi terugverdienen en extra geld voor nieuwe zomerkleertjes!

    Kusjes,
    Hopelijk tot heel snel!

  • 06 Juni 2011 - 13:32

    Thijs:

    Hee zus,
    Ik had ook eindelijk tijd om je reisverlag te lezen.. foto's zien er trouwens erg mooi uit! Ben benieuwd hoe het er in het echt allemaal uit zal zien maar daar kom ik gelukkig over iets meer dan een maandje achter:) gezellig 4 nachtjes bij jou slapen;) Zal voor je duimen voor het toelatingsexamen! komt allemaal vast goed!
    Tot snel lieverd,
    Dikke knuffel en kusj van je broer<
    Groetjes Thijs

  • 22 Juni 2011 - 10:11

    Wim, Elma En Yannick:

    Dear Anne,
    Complimentari per il tuo compleanno! Zo zie je, waar jij ons toe brengt: enkele woorden Italiaans. Hoe gaat het daar bij jou in Rome? De foto's laten zien dat je er mooi woont. Hopelijk bevalt je werk en heb je leuke collega's daar. Wellicht heb je inmiddels de uitslag van je toelatingsexamen en kun je aan je studie beginnen in augustus/september. Wij gaan in juli wel naar Italie, maar blijven in het noorden (de bloemenriviera). Yannick wil erg graag shoppen in Milaan; hij is namelijk gek van Emporio Armani en hoopt een portemonnaie te scoren. Hij is overigens met vlag en wimpel geslaagd met mooie cijfers.
    Anne, wij wensen je veel succes daar in Rome en hopen binnenkort weer iets van je te horen of je mogelijk weer even te zien in augustus.
    Lieve groet,

    Wim, Elma en Yannick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Roma parte 2

Werken én studeren in Rome

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2012

:-(

13 November 2011

No, non è stata la scelta migliore.

15 September 2011

È stata la scelta giusta?

30 Mei 2011

Meglio tardi che mai..

16 April 2011

Finalmente!
Anne

Actief sinds 20 Dec. 2010
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 15812

Voorgaande reizen:

07 Januari 2011 - 05 Februari 2011

Rome

16 Maart 2011 - 30 November -0001

Roma parte 2

Landen bezocht: